Bogreception hos Joan Ørting - den modigste kvinde, jeg kender!

Mille Liv har tabt sutten

Det er ikke længe siden, vi var på ferie i Tyrkiet og hvor vi, Jan og jeg, talte om, at det måske ville være det rette tidspunkt, at få vænnet Mille Liv af med sutten. Det ville være en uge, hvor Mille Liv pjaskede rundt i poolen hele dagen og derfor ville være vildt træt om aftenen. Hun ville slet ikke nå at tænke på den sut.

Da vi tog afsted om morgenen, ville Mille allerede gerne have sin sut, da vi sad i bilen og næsten var i lufthavnen. Hun begyndte at lede efter den i sin lille rygsæk. Hun kunne naturligvis ikke finde den og jeg forklarede, at jeg ville hjælpe hende med at kigge efter den, når vi kom ud i lufthavnen.

Sutten var der jo selvfølgelig ikke og jeg forklarede Mille, at vi måtte have tabt den. Den måtte være faldet ud af tasken.

Hurtigt skulle vi jo alt muligt andet, som man skal i en lufthavn og hun glemte alt om den. I flyet ville hun dog gerne bede om sutten igen, så jeg forklarede, at den jo var faldet ud af tasken og hun kunne få et stykke tyggegummi i stedet for. Det var fint.

Hele mandagen, spurgte Mille Liv efter sin sut, på forskellige tidspunkter og naturligvis også da hun skulle sove. Jan spurgte, om jeg virklelig ville føre planen ud i livet og jeg holdt på, at det var en god ide´.

Vi har før rejsen, forsøgt at få Mille afvænnet og har lovet hende en ny stor seng, med stige. En dag smed hun selv sutten i skraldespanden, men vi måtte samle den op ved sengetid, da hun ombestemte sig og ikke ville have en “ny stor seng alligevel”.

-så nu skulle det være. Hun faldt hurtigt i søvn ved snakken om den tabte sut og syntes det lød sjovt med den nye seng hun vidste hun kunne få, når hun kom hjem fra ferie.

Resten af ugen gik fint. Hun tænkte slet ikke på sutten om dagen. Hver aften spurgte hun efter den og fik samme forklaring hver gang. Så sagde hun, inden hun faldt i søvn “mor nu falder jeg i søvn uden sutten igen” og hver morgen spurgte hun ” må jeg få en ny stor seng nu?”

Og det måtte hun selvfølgelig. Så da vi kom hjem, kørte vi, samme dag, ud og købte hendes nye seng og lavede hendes værelse om.

Af og til spørger hun efter sin sut, men kan godt huske, at vi tabte sutten, da vi skulle ud at rejse. Og hun nyder at vise seng og sit nye værelse frem til alle der kommer på besøg og synes selv, hun er en stor pige.